۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۵۹۸۵۲۹
مصوبات عصر امروز مجلس؛

سهمیه بندی بنزین منتفی شد | دولت موظف به حذف یارانه ثروتمندان شد

سهمیه بندی بنزین منتفی شد | دولت موظف به حذف یارانه ثروتمندان شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سیزدهمین جلسه بررسی بودجه سال ۹۸ بخش‌های دیگری از این لایحه را مورد بحث قرار دادند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، وکلای ملت عصر امروز شنبه چهارم اسفندماه سال ۹۷ در هفتمین روز بررسی بودجه سال ۹۸ قسمت‌های جدیدی از بخش درآمدی این لایحه را مورد بحث قرار دادند.

مشروح مصوبات امروز عصر مجلس به شرح ذیل است:

مجوز مجلس برای فروش اموال غیرمنقول دستگاه‌های اجرائی

نمایندگان مجلس در اولین دستورکار امروز عصر خود بند «ب» تبصره ۱۲ لایحه بودجه را به تصویب رساندند که براساس آن دستگاه‌های اجرایی مجازند از محل فروش اموال و دارایی‌های غیرمنقول مازاد در اختیار خود به‌استثنای انفال و موارد مصداق مندرج در اصل هشتاد و سوم (۸۳) قانون اساسی و اموال مشمول واگذاری در قانون اجرای سیاست‌های‌کلی اصل چهل‌وچهارم (۴۴) قانون اساسی با رعایت قوانین و مقررات مربوطه به فروش رسانند و به درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

همچنین به موجب بند «د» تبصره ۱۲ به منظور تکمیل یا احداث مجتمع‌های اداری شهرستان‌ها، استانداران موظفند پیشنهاد فروش ساختمان‌های ملکی دستگاه‌های اجرایی مستقر در شهرستان‌های استان را به استثنای انفال و موارد مندرج در اصل هشتاد و سوم (۸۳) قانون اساسی با رعایت قوانین و مقررات مربوطه به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان ارائه و پس از تصویب، درآمد حاصل را به ردیف درآمد عمومی ۲۱۰۲۰۱ این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.

سود دریافتی از سپرده‌های مجوزدار دستگاه‌ها درآمد اختصاصی آن دستگاه محسوب می‌شود

بهارستان نشینان در ادامه جلسه خود جز ۲ بند الحاقی ۳ تبصره ۱۲ لایحه بودجه را به تصویب رساندند که براساس آن از ابتدای سال ۱۳۹۸ سود دریافتی ناشی از سپرده‌های دارای مجوز دستگاه‌های مشمول به استثنای بانک‌ها، بیمه‌ها، سازمان بورس و اوراق‌بهادار، مؤسسات عمومی غیردولتی و صندوق‌ها - و به استثنای اجازاتی که مربوط به مقام معظم رهبری است - به عنوان درآمد اختصاصی آن دستگاه محسوب و به حساب متمرکز خزانه وجوه درآمد اختصاصی واریز می‌شود.

همچنین جزء ۱ و ۲ بند و تبصره ۱۲ در مورد فروش اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول مازاد دولت که مغایر برنامه ششم توسعه بود و دو سوم رأی نمایندگان را نیاز داشت با ۱۴۴ رأی موافق، ۳۷ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر به تصویب نرسی و نمایندگان با ۵۰ رأی موافق، ۱۲۱ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر با حذف آن هم مخالفت کردند.

براین اساس این دو جزء برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع شد.

سهمیه بندی بنزین منتفی شد

وکلای ملت در مجلس در جریان بررسی جزئیات بودجه ۹۸ در بخش درآمدی وارد بررسی تبصره ۱۴ مربوط به یارانه‌ها شدند که در زمان بررسی این بند، امیرآبادی فراهانی نماینده قم پیشنهادی را مطرح کرد که بر اساس آن در روز به هر ایرانی یک لیتر بنزین داده شود.

این پیشنهاد ۵۳ رأی موافق، ۱۴۷ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در مجلس را کسب کرد که این رأی نشان دهنده مخالفت مجلس با این پیشنهاد است.

گفتنی است در توضیح این پیشنهاد، امیرآبادی گفت: اگر به هر ایرانی روزانه یک لیتر سهمیه بنزین داده شود یعنی در روز ۸۰ میلیون لیتر بنزین به قیمت ۱,۰۰۰ تومان داده می‌شود که تورم زا نخواهد بود و دولت می‌تواند مابه التفاوت ۸۰ تا ۱۰۵ میلیون لیتر تولیدی در روز را به قیمت آزاد یعنی ۳,۰۰۰ تومان بفروشد.

وی افزود: با زیرساخت‌هایی که شرکت پخش و پالایش و بانک‌ها آماده می‌کنند کسانی که از بنزین خود استفاده نمی‌کنند قیمت ریالی آن را دریافت خواهند کرد. در حال حاضر کسانی هستند که دو یا سه ماشین دارند اما در مقابل، افراد تحت پوشش کمیته امداد ماشین ندارند. با این طرح این افراد درآمدی را کسب خواهند کرد. دولت هم از مازاد درآمد حاصله می‌تواند برای تاکسی‌ها، وانت بارها و جایگاه‌های CNG و اشتغال هزینه کند. این کار برای شرایط اقتصادی موجود بسیار خوب است.

نماینده مردم قم در مجلس تاکید کرد که این پیشنهاد در مرکز پژوهش‌های مجلس و اندیشکده دانشگاه شریف مورد بررسی قرار گرفته است.

مخالفت مجلس با مستثنی کردن یارانه بگیرها

بهارستان نشینان در ادامه بررسی بحث درآمدی تبصره ۱۴ درباره یارانه‌ها، با ۴۶ رأی موافق، ۱۳۱ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۱ نماینده حاضر در مجلس با این پیشنهاد مخالفت کردند.

گفتنی است نمایندگان مجلس با پیشنهادی مخالفت کردند که بر اساس آن قرار بود یارانه نقدی تنها به افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، زنان سرپرست خانوار و یا بد سرپرست و فرزندان آنها تعلق گیرد.

درآمد هدفمندی در سال آینده بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان تعیین شد

وکلای ملت در ادامه بررسی جزئیات بودجه ۹۸ در بخش درآمدی بند الف تبصره ۱۴ را تصویب کردند.

بر این اساس در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مصوب ۱۵/‏۱۰/‏۱۳۸۸ و با هدف تحقق عدالت، کاهش فقر مطلق و توسعه بهداشت و سلامت مردم و همچنین معطوف نمودن پرداخت یارانه به خانوار‌های نیازمند و در اجرای ماده (۳۹) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، تمامی دریافتی‌ها (منابع) مندرج در جدول ذیل له استثنای عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود که‬ در جدول زیر آمده است.

دیف دریافتی‌ها
(منابع)
مبالغ (میلیارد ریال)
۱ دریافتی حاصل از فروش داخلی فرآورده‌های نفتی ۴۵۵،۹۶۹
۲ دریافتی حاصل از فروش صادراتی فرآورده‌های نفتی با لحاظ مابه تفاوت ارزش خوراک تحویلی و فرآورده‌های دریافتی از پالایشگاه‌ها ۴۳۵،۱۳۵
۳

دریافتی حاصل از فروش داخلی گاز طبیعی با احتساب عوارض گازرسانی و مالیات بر ارزش افزوده 

۲۴۵،۶۸۰
۴ دریافتی حاصل از فروش برق به مشترکان  ۲۱۹،۳۹۰
۵ سوخت نیروگاه ها ۱۷،۸۱۰
۶ منابع حاصل از فروش آب ۳۳،۴۲۰
  جمع کل دریافتی ۱۴۰۷۴۰۴

 

نحوه پرداخت کارمزد جایگاه‌داران سوخت مشخص شد

بهارستان نشینان در بررسی جزئیات بودجه ۹۸ در بخش درآمدی جزء ۳ و بند‌های الحاقی ۱ و ۲ به بند الف تبصره ۱۴ را تصویب کردند.

طبق جزء ۳ تبصره الف به دولت اجازه داده می‌شود افزایش تا سقف ده درصد (۱۰%) هر یک از ردیف‌های مصارف هدفمندی از محل کاهش سایر ردیف‌های این مصارف (اجزا ۱۹ تا ۲۳) مشروط به حفظ سقف مصارف هدفمندی اقدام کند.

بر اساس جز الحاقی ۱، عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از فروش فرآورده‌های نفتی موضوع ماده (۳۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده پس از وصول ظرف مدت یک ماه به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز می‌شود تا به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداخت شود.

طبق جز الحاقی ۲، هزینه خدمات جایگاه‌های سوخت به روش حق العملی و درصدی از ارزش‌های ریالی فرآورده‌های دریافتی از مصرف کننده می‌باشد.

دولت موظف به حذف یارانه ثروتمندان شد

نمایندگان ملت در ادامه بررسی جزئیات بودجه ۹۸ در بخش درآمدی در تبصره ۱۴ دولت را موظف کردند که با استفاده از کلیه بانک‌های اطلاعاتی در اختیار، نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران اقدام کند.

همچنین در مصوبه‌ای دیگر مقرر شد به منظور تحقق کامل ردیف (۳) دریافتی‌های (منابع) جدول فوق، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است به استناد ماده (۴۸) قانون محاسبات عمومی و با اعلام شرکت دولتی تابعه وزارت نفت، نسبت به وصول مطالبات سنوات قبل شرکت مذکور از مشترکان اقدام کند. منابع وصولی به خزانه‌داری کل کشور واریز شود.

مخالفت مجلس با افزایش قیمت بنزین در سال آینده

بهارستان نشینان با بحث و گفتگو در باره جزئیات بودجه ۹۸ در بخش درآمدی مربوط به هدفمندی با ۵۹ رأی موافق، ۱۱۲ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر با پیشنهاد فرهنگی عضو کمیسیون تلفیق برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالفت کردند.

محمد حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در پارلمان در توضیح این پیشنهاد با تاکید بر لزوم مقابله با قاچاق سوخت گفت: طبق این پیشنهاد دولت باید نسبت به ساماندهی قیمت حامل‌های انرژی از اردیبهشت ماه سال آینده اقدام کند که تصمیمات نهایی در جلسات سران قوا مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده محلات به عنوان مخالف این پیشنهاد گفت: با تصویب این پیشنهاد تورم و قیمت‌ها در سال آینده افزایش پیدا می‌کند که در شرایط کنونی به صلاح کشور نیست.

وی تاکید کرد: تورم ماهیانه حدود ۶.۲ درصد است که این آمار بی سابقه است بنابراین تصویب چنین پیشنهاداتی مانند ساماندهی قیمت حامل‌های انرژی در شرایط کنونی اقدامی درست نیست. /۸۵۶/پ202/ق

ارسال نظرات